Programma
Inleiding door Joan Berkhemer, vervolgens coacht Joan Berkhemer de musici in het spelen met vooroorlogse stijl elementen.

13.30 uur: inloop met koffie en thee
13.45 uur: inleiding/lezing door Joan Berkhemer
14.30 uur: Trio 258 (Eduardo Paredes Crespo, Leonard Besseling, Lestari Scholtes) – F. Schubert: Pianotrio 1 in Bes, deel 1
15.45 uur: Pianoduo Scholtes & Janssens – J. Brahms: selectie uit Hongaarse dansen en walzen
16.45 uur: Heleen Oomen – W.A. Mozart: Klarinet concert, deel 1 en 2
18:00 uur: naborrel

Beethoven groeide op in de pruikentijd toen muziek galant en overzichtelijk was. Zijn leermeester Haydn erkende het grootse talent van zijn pupil maar vond wel dat deze te ver ging. Er waren maar weinig muziekliefhebbers die Beethoven begrepen. De toenmalige recensies stonden bol van onbegrip over een te grote ‘geleerdheid’ en een ‘gebrek aan lieflijkheid’. Beethovens muziek werd ook door het grootste deel van het publiek te ingewikkeld, te gekunsteld en te academisch ervaren.

Wij zijn in onze tijd gewend aan Beethoven en hoeven niets anders te doen dan van zijn muziek te genieten. We zien in hem degene die de weg opende naar de romantiek, die evalueerde in de laatromantiek, richting de intrede van het twaalftoons systeem, de avantgarde en de minimal music. Beethovens muzikale geest was zo groot dat hij al een bepaalde greep had in de muzieksoorten die ver voor hem lagen. Reeds in zijn jeugdwerken hanteerde hij middelen die pas gangbaar waren in de romantiek, in de midden periode hadden zijn harmonien vaak een laat-romantisch karakter en in zijn late werk bereikt hij de dissonante wereld van Bartok en zelfs kunnen we Philip Glass herkennen in bepaalde details. De recensenten riepen destijds verontwaardigd: ‘Muziek voor Chinezen…nee..Marokkanen!’ Men verklaarde hem voor gek en zocht de oorzaak in zijn doofheid.
In de masterclass ‘De tijdloze Beethoven‘ laat Joan Berkhemer solisten en kamermuziekensembles ervaren op welke momenten de muziek niet meer door het toenmalige publiek kon worden gevolgd. Wat maakt de muziek zo bijzonder? Waar verlaat Beethoven de gebaande paden, reikt hij tot in de toekomst, is hij tijdloos? Waarom zitten we tegenwoordig vast geklonken aan de metronoom terwijl het bekend was dat Beethoven extreem veel rubato nodig had om zijn hoogoplopende gevoelens uit te drukken? Het zal een masterclass worden die voor het publiek minstens zo interessant zal zijn als voor de participanten.