Met masterclasses en kamermuziek concerten, uitgevoerd door steeds wisselende leden van het orkest, is het pad ingeslagen richting het eerste symfonische concert van Mokum Symphony in 2016. Bij alle activiteiten staat het pelen met stijlelementen die gangbaar waren tussen 1900 en 1940 centraal.
Het grote romantische gebaar werd in die periode niet geweerd. De talrijke historische opnames, sommigen zo oud dat Chopin, Liszt en zelfs Schubert tijdgenoten van uitvoerenden waren, zijn een inspiratiebron en een leerschool! In het kader van de serie ‘Beethoven Revisited’ is er tot nu toe veel aandacht besteed aan Beethoven. Bij dit concert komen de hoogromantiek van Franck, de elegante Debussy en de weemoedige Schubert aan bod. Een sfeervolle avond in de wintermaand van de feestdagen. En na de renovatie het eerste concert in de prachtige zaal van de net heropende Uilenburgersjoel!

Danses sacrée et profane – Claude Debussy (1862-1918)
De ‘Danses sacrée et profane’ zijn twee korte werken die een bijzondere eenheid vormen. Debussy’s vriend, de Portugese dirigent Francisco de Lacerda gaf hem het idee voor de dansen, oorspronkelijk bedoeld voor piano. De dansen, Spaans van sfeer, zijn zeer transparant en elegant. Speciale harptechnieken die zich op unieke wijze mengen met de strijkersklank, scheppen een warme, dromerige sfeer.

1] danse sacrée
2] danse profane

Doriene Marselje harp, Joan Berkhemer en Eduardo Paredes viool, Eniko Magyar altviool, Willem Stam cello, Rebecca Fransen contrabas

Pianokwintet – Cesar Franck (1822-1890)
Cesar Franck componeerde zijn hoog-romantische Piano Quintet in 1879. Het werk wordt beschouwd als behorend tot zijn absolute topwerken, even als de symfonie in D en de vioolsonate. Grote emoties laaien op, Franck leek het gecomponeerd te hebben met uitroeptekens. Edoardo Lalo noemde het kwintet “Een Explosie.”

1] Molto moderato quasi lento, Allegro
2] Lento, con molto sentimento
3] Allegro non troppo, ma con fuoco

Patricia de la Vega piano, Joan Berkhemer en  Eduardo Paredes viool, Eniko Magyar altviool, Willem Stam cello

Octet opus 166 – Franz Schubert (1797-1828)
Schubert schreef zijn octet in maart 1824, naar voorbeeld van het septet van de door hem verafgode Beethoven. Het octet was een opdracht van de beroemde klarinettist Ferdinand Troyerand en werd in dezelfde tijd geschreven als zijn twee meest geliefde strijkkwartetten: ‘Rosamunde” en Todt und das Mädchen. Het werk ondanks de lengte zeer onderhoudend, bevat prachtige melodieen, virtuoze passages voor alle instrumenten en is, zelfs in de snelle delen, gelaagd in een typische Schubertiaanse melancholie.

1] Adagio
2] Andante un poco mosso
3] Scherzo, Allegro vivace
4] Andante
5] Menuetto, Allegretto
6] Andante molto, Allegro

Musici:
Harpiste Doriene Marselje begon haar carrière met de Jong Talentenprijs bij het Gergiev Festival. Na de Jong Talentenklas aan het Utrechts Conservatorium studeerde ze in Amsterdam en Den Haag. Doriene is altijd op zoek naar nieuwe manieren om zichzelf muzikaal uit te drukken en maakt deel uit van diverse ensembles en collectieven, zoals het RCO Camerata en Stichting Muziek buiten de Concertzaal. Regelmatig is zij te beluisteren op radio NPO 4 en in de concertzalen, zowel als solist als met kamermuziek.

Patricia de la Vega begon op 7-jarige leeftijd haar pianostudie aan het Koninklijk Conservatorium in Madrid waar zij de hoogste onderscheidingen behaalde. Zij vervolgde haar studie in Fiesole bij Maria Tipo en in Amsterdam bij Jan Wijn. Talloze eerste prijzen op nationale en internationale concoursen volgden. Als soliste trad zij op met orkesten in Nederland, Spanje en Italie. Patricia is ook een toegewijd kamermuziekpartner en treedt veelvuldig op met vooraanstaande musici als Christiaan Bor, Daniel Rowland Joan Berkhemer.

Joan Berkhemer studeerde viool in Amsterdam en in Tel Aviv. Hij won belangrijke prijzen als het Oskar Back concours, Prix d’Excellance, het het kamermuziek Concours Colmar. Als solist trad hij op met gerenommeerde orkesten als het Koninklijk Concertgebouw Orkest en orkesten in de USA en Israel. Hij studeerde orkestdirectie in Parijs en is actief als violist, dirigent en componist.

De Boliviaans-Braziliaanse violist Eduardo Paredes begon zijn vioolstudie in Cochabamba, Bolivia. Op 14-jarige leeftijd kwam hij naar Nederland om daar zijn studie te vervolgen aan het conservatorium van Rotterdam. Het uitgesproken talent trad als solist en als kamermusicus op in zalen over de hele wereld, waaronder de Wigmore Hall in Londen, het Concertgebouw in Amsterdam en de Carnegie Hall in New York.

Eniko Magyar studeerde af met het winnen van de eerste prijs aan het Franz Liszt Academy te Budapest. Vanaf haar 17e jaar gaf ze recitals en trad ze solistisch op in Duitsland en Roemenië. Ze kreeg een beurs om in Londen te studeren aan de Royal Academy of Music waar ze de Theodor Holland prijs voor altviool won. Haar debuut cd “The English Viola” voor Naxos werd zeer enthousiast ontvangen door de internationale pers. Eniko heeft zich sinds 2012 in Amsterdam gevestigd.

De Canadees-Nederlandse cellist Wilem Stam werd geboren in Calgary en verhuisde in 2006 naar den Haag. Zijn brede repertoire omspant drie eeuwen met hedendaagse componisten geïntegreerd. Hij is een veelzijdig en virtuoos cellist, die geregeld optreedt als solist en kamermusicus in diverse ensembles op podia in Nederland en daarbuiten.

Rebecca Fransen is geboren is in Hengelo en behoort tot de beste bassisten van haar generatie. Ze studeerde aan het conservatorium van Amsterdam. Het was een bewuste keuze om voor haar geliefde contrabas naar de levendige muziekcultuur van Amsterdam te verhuizen. Ze geeft veel concerten in binnen- en buitenland, zowel in orkesten als in kleinere bezettingen.

Heleen Oomen is een groot talent op de klarinet met een onaflatende liefde voor de rol die het instrument vervult in kamermuziek- en orkestrepertoire. Op haar tiende begon ze aan de Jong Talent Afdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Meerdere keren won ze eerste prijzen bij het SJMN concours en tijdens haar masterstudie nam ze deel aan de Ligeti Academy (AskoSchönberg Ensemble). Ze heeft o.a. een duo met harpiste Doriene Marselje en speelt regelmatig voor de Stichting Muziek Buiten de Concertzaal.

Margreet Mulder is geboren in Veenwouden. Zij begon op negen- jarige leeftijd met bugel spelen en stapte daarna over op de hoorn. Zij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jacob Slagter en Herman Jeurissen en deed een uitwisseling naar Hamburg bij professor Ab Koster. Margreet werkt als freelance hoorniste bij verschillende beroepsorkesten en ensembles en is tevens actief als docente.

Na haar fagot studie aan het Royal Northern college of music te Manchester kreeg Georgie Powell een beurs voor de beroemde Guildhall school waar ze met de hoogste lof afstudeerde. Sinds haar verblijf in Amsterdam waar ze haar studie afrondde, speelde ze eerste fagot in het NJO, in het Conservatorium orkest Amsterdam, en trad op tijdens het Gaudeamus muziekweek.