Mokum Symphony opent de poort naar het verleden door zich te laten inspireren door de zielvolle speelstijl van de periode 1900-1940.
Net als dichters, schrijvers, beeldende kunstenaars, componisten, architecten en zelfs auto-ontwerpers kunnen ook uitvoerende musici waardevolle uit beeld verdwenen stijlen uit het verleden toepassen om hun eigentijdse kunstvorm te verrijken.
Mokum Symphony toonde met het geven van kamermuziek- en symfonische concerten, masterclasses en lezingen aan, dat het musiceren met gebruikmaking van die bepaalde vooroorlogse stijlelementen het muziekmaken persoonlijker, vrijer, zangeriger en avontuurlijker maakt. Het gevoel, de emotie, de klankkleur staan daarbij centraal. De communicatie en verbondenheid met het publiek heeft veel baat bij deze speelstijl.
De grootste inspiratie voor Mokum Symphony is het op historische opnames vastgelegde erfgoed van dirigent Willem Mengelberg. (1871-1951)
Beethoven plus..
De leraar van Mengelberg studeerde bij een leerling van Beethoven. Mengelbergs Beethoven opnamen zijn nooit overtroffen en bevatten uitvoeringstradities die rechtstreeks van Beethoven zelf afstammen. Sinds de 50er jaren werd de speelstijl meer en meer geglobaliseerd, objectiever en dus afstandelijker. Terwijl in vroegere periodes musici streefden naar het blootleggen van de ziel van de muziek via de eigen emotie lijkt nu foutloos spelen het hoogst in het vaandel te staan.
In deze fase van Mokum Symphony wordt steeds een andere componist gekoppeld aan Beethoven.
3 programma’s
1. Beethoven–Mahler-Mokum.
Beethoven overture Egmont
Beethoven 2e symfonie
Mahler 4e symfonie
Net als met Beethoven heeft Amsterdam (Mokum) ook een grote historische connectie met Mahler. Mahler was zeer bevriend met Mengelberg die hij beschouwde als de beste dirigent van zijn werk. De unieke opname van de 4e symfonie bevat stijlelementen die op het concert van 25 november na 70 jaar weer te horen zullen zijn. Het belooft aldus een muzikale happening te worden vol frisheid, vrijheid en gepassioneerde nostalgie.
2.’Brahms ontvet.’
Beethoven symfonie nr 6
Brahms pianoconcert nr 1 met dr.Anna Scott
De vooraanstaande Canadese concertpianiste en muziekwetenschapper dr. Anna Scott geeft lezingen en colleges, gekoppeld aan uitvoeringen en masterclases genaamd ‘Brahms in zijn tijd.’
Scott toont daarbij op briljante wijze aan dat de laatste 80 jaar een onterecht log, oer-Duits beeld kleeft aan de persoon en muziek van Brahms waardoor de meeste moderne uitvoeringen meestal topzwaar en voorspelbaar zijn. Mokum Symphony, samen met Scott bestrijdt dat beeld door terug te grijpen op uitvoeringstradities uit de tijd van Brahms zelf. De interpretatie van Scott en Berkhemer zal naadloos passen in het laat 19e- vroeg 20e-eeuwse gedachtegoed.
Het ware romantische musiceren is zoveel verrassender, slanker, leniger en vrijer dan we de laatste tientallen jaren dachten!
In de aanloop naar dit concert worden kamermuziekconcerten en een lezing en masterclass van dr. Anna Scott georganiseerd.
3. ‘Tchaikovsky Brothers’
Beethoven vioolconcert met Joan Berkhemer
Tchaikovsky symfonie nr 6
De meest aangrijpende opname van Tchaikovsky’s ‘Pathetique’ is van Amsterdamse komaf. Geen hoger oplopende emoties bij spelers en publiek waren denkbaar dan bij Mengelbergs uitvoeringen. Mengelberg was een goede vriend van Modest Tchaikovsky.
Volgens Modest begreep niemand de muziek van zijn broer beter dan Mengelberg.
En bereikte Mengelberg dat alles via magie, mystiek, of iets anders ongrijpbaars? Neen. Hij had door opleiding en talent een bepaalde een sterke persoonlijke visie die heden ten dagen nog zeer navoelbare is met zijn typische rubato, zingend fraseren zonder enige gene voor extraverte uitingen. Via intensieve analyse en extra repetities zijn sommigen van deze speelwijzen te incorporeren in onze moderne speeltrant.
Belangrijke elementen van het opzwepende en meeslepende musiceren van de periode 1900-1940 van niet alleen Mengelberg maar ook van dirigenten als Furtwangler, Weingartner en Stokowski, zijn aldus geloofwaardig en overtuigend terug te halen naar het podium van nu.
Temidden van de grote hoeveelheid ensembles en orkesten is Mokum Symphony het eerste en enige orkest ter wereld dat streeft die veelzeggende bezieling van de vooroorlogse periode te integreren in het moderne musiceren.