Mokum Symphony, opgericht in 2015, is:

De terugkeer naar het grote romantische gebaar
De magie die ontstaat tussen musici die zich op alle fronten bewezen hebben en een grote groep aanstormend/jonger talent
En niet te vergeten: Mokum
Samen met initiatiefnemer, dirigent en violist Joan Berkhemer worden de muzikale technieken bestudeerd en toegepast die gangbaar waren in de periode 1900-1940; de tijd van de allereerste geluidsopnames, de diepgevoelde persoonlijke interpretatie en het grote romantische gebaar.

De unieke speelstijl van Mokum Symphony is gebed in de uitbundige romantiek van de laat 19de, begin 20ste eeuw. Het musiceren was in die periode nog verbonden met oude tradities die door de verzakelijking van de naoorlogse periode verdwenen zijn.

Masterclasses, lezingen en concerten
Mokum Symphony voert met veel genoegen de dialoog tussen muziekwetenschappers, musici en liefhebbers doormiddel van masterclasses, lezingen en concerten. Dit in samenwerking met vooraanstaande musicologen als Anna Scott, Emlyn Stam en Andrew Meyer.

Beethoven Revisited
In 2015 heeft een serie kamermuziekconcerten plaatsgevonden. Steeds met musici uit Mokum Symphony en als overkoepelend thema de terugkeer van het grote romantische gebaar. De première van Beethoven Revisited heeft op 28 mei 2016 plaatsgevonden in de Keizersgrachtkerk te Amsterdam.
Een bijzondere avond met enorm veel enthousiasme onder musici en publiek.
Op het programma stonden: Ouverture Coriolan op. 62, Pianoconcert nr. 4 op. 58 en Symfonie nr. 8 op. 93
Dirigent Joan Berkhemer, het nieuwe orkest en meesterpianiste Patricia de la Vega hebben de zaal in vervoering gebracht.

luister & kijk naar de live-opname van de Ouverture Coriolan, lees meer over het programma
dirigent & artistiek leider Joan Berkhemer
pianiste Patricia de la Vega
de orkestleden

Beethoven, Mengelberg en Mokum
Mokum is de stad van Willem Mengelberg (1871-1951); de man die het Concertgebouworkest wereldberoemd maakte. Mengelbergs Beethoven opnames zijn legendarisch en onovertroffen. Essentieel voor Mokum Symphony; de lijn Mengelberg-Beethoven is uitermate kort. De leraar van Mengelberg studeerde bij een leerling van Beethoven! Beethoven eiste van zijn leerlingen het ‘tempo rubato’ en de constante bezieling tot in de kleinste details, die hij ook in zijn eigen spel hanteerde. (Zoals ook prachtig wordt beschreven in de verslagen van zijn studenten en bewonderaars.) Die traditionele uitdrukkingsvormen zijn in de opnames van Mengelbergs Beethoven nog geheel intact, en staan in schril contrast met de hedendaagse sobere speelstijl, die ontdaan is van confronterende gevoelsuitingen.

Reconstructie van Mengelberg’s Matthäus Passion
Mokum Symphony gaat in het voorjaar van 2018 een unieke uitvoering van de Matthäus Passion geven. Het wordt een reconstructie van de manier waarop de grote Nederlandse dirigent Willem Mengelberg de passie jaarlijks van 1898 tot 1943 uitvoerde waarmee hij de aanzet tot de Matthäus traditie in Nederland gaf. De ongegeneerde uitbarstingen van emoties, maar ook de fluisterzachte intiemste momenten die destijds het publiek deden huiveren zullen anno 2018 opnieuw worden beleefd; jonge mensen horen hoe in overgrootmoeders tijd Bach werd uitgevoerd, en ouderen kunnen na 70 jaar hun hart weer ophalen aan de romantische zeer extraverte stijl van weleer.

De tijdgeest en de klassieke muziek
We hebben het kortom over ingrijpende veranderingen in de klassieke muziekpraktijk, een onderwerp dat ook in bredere zin vragen oproept over de invloed van de tijdgeest op muzikale uitingen.

Vragen als:
Welke invloed heeft de huidige tijdgeest op het uitvoeren van oude, klassieke en romantische muziek?
Welke bezieling en emoties staan we onszelf anno 2015 nog toe?
En zijn we in staat de vrijheden en andere uitdrukkingsmiddelen uit de periode 1900-1940 in ons moderne musiceren te incorporeren?

U bent van harte welkom!

Hierboven kunt u de video bekijken van Ludwig von Beethoven Ouverture Coriolan op.62, waarmee het concert van 28 mei 2016 begon.