Dankzij opnamen van rond 1900 kunnen we reconstrueren hoe uitvoeringen ten tijde van Chopin, Brahms, Schubert, Beethoven en zelfs Mozart moeten hebben geklonken: een musiceren met meer bezieling en vrijheden dan men anno nu gewend is.
Het ‘Tempo Rubato,’ (het ‘niet in de maat spelen’ om de dramatiek te accentueren) het ‘boetseren’ van de melodie en het verbinden van intervallen als bij zangers, is op historische opnamen vastgelegd.
WAAROM BEETHOVEN?
Mokum is Amsterdam en wie aan de symfonische geschiedenis van Amsterdam denkt, denkt aan het Concertgebouworkest en de man die zijn orkest wereldberoemd maakte: Willem Mengelberg (1871-1951) De Mengelberg opnames van Beethoven zijn legendarisch en onovertroffen, niet in de laatste plaats omdat de lijn Mengelberg-Beethoven ultra kort is.
In de eerste historische opnames van de Beethoven symfoniën o.l.v. Willem Mengelberg is het “Rempo Rubato’ nog geheel intact, zo ook bij de opname uit 1913 van de 5e symfonie gedirigeerd door Arthur Nikisch die 28 jaar na de dood van Beethoven werd geboren en nog les kreeg van tijdgenoten van Beethoven.
Welke invloed heeft de tijdgeest van 2015 op het uitvoeren van Beethoven? Welke bezieling en emoties staan we onszelf nog toe? Hoe verschillen muzikale regels en technieken van nu met die van honderd jaar of langer geleden?
Het zijn vragen die in de komende Beethoven Cyclus worden beantwoord.
De uitvoeringen van MOKUM SYMPHONY zullen een oud geluid nieuw leven inblazen. Bezieling en vrijheid horen bij Beethoven, het grote gebaar wordt niet meer geschuwd.
BEETHOVEN REVISITED serie 2016-2018
28 MEI 2016 PREMIÈRE
Ouverture Coriolan
4e piano concert,met pianiste Patricia de la Vega
8e symfonie
7e symfonie
5e symfonie
4e symfonie
Tripelconcert
3e symfonie
2e symfonie
1e symfonie