BRAHMS IN ZIJN TIJD: lezing, masterclass en concert van dr.Anna Scott
m.m.v. Joan Berkhemer en Rada Ovcharova viool, Emlyn Stam altviool, Willem Stam cello.
In de uilenburger Synagoge, Amsterdam, 18 mei 2019
18.15aanvang lezing, 20.15 aanvang concert
programma:
Brahms: Vioolsonate Op. 100 nr 2, Strijkkwartet Op.51 nr 2, -Pianokwintet in F Op. 34
Dr. Anna Scott, Canadees concertpianist en wereldwijd geprezen muziekwetenschapper geeft vanuit Mokum Symphony een lezing over het pianospel van Brahms en de pianisten uit zijn directe omgeving. Door grondige bestudering van historische opnames, brieven, artikelen, recensies en commentaren weet Scott in haar lezing niet alleen een helder beeld te scheppen van de culturele en psychische en sociale achtergronden van Brahms, ze laat ook, samen met het Mokum kwartet, de speelstijl horen die gangbaar was aan het eind 19e eeuw en begin 20e eeuw.
Wij zien Brahms tegenwoordig als een bedaard, serieus, enigszins zwaarmoedig heer wiens muziek bedaard, serieus en enigszins zwaarmoedig gespeeld hoort te worden, maar hoe anders speelde Brahms zelf! Hoe anders speelden zijn leerlingen! Hoeveel vrijer, transparanter, in feite moderner klonk het destijds! De vernieuwing van tijdgenoten als Debussy en Ravel stopte niet bij de Frans-Duitse grens, die was voelbaar en herkenbaar in het vrije, bijna impressionistische pianospel van Brahms en zijn volgelingen.
Na de lezing volgt een pauze met een hapje en een drankje, waarna een concert wordt gegeven met werken Brahms.
-De 2e vioolsonate opus 100, uitgevoerd door Joan Berkhemer en Anna Scott, leent zich bij uitstek voor het ‘rubatospel,’ de vrije timing en ritmiek, losgezongen van metronomische en computerachtige dwang. De muziek komt in een ander licht te staan bij gebruik van bepaalde uitdrukkingsmiddelen en speeltechnieken van eind 19e-eeuw, begin 20e-eeuw: veel vrijer!
-Het beroemde tweede strijkkwartet op.51 nr2 zal het Mokum kwartet zich inleven in dezelfde vrije speelstijl. In stilte die gaandeweg doorbroken zal worden, bereiden Berkhemer, Ovcharova, Stam & Stam zich voor grote werken van Haydn, Mozart, Beethoven en Brahms te spelen zonder het naoorlogse objectieve en/of het moderne effectbejag. Het wordt hoe dan ook anders!
-Tenslotte verenigen Scott en het Mokum kwartet zich in het fenomenale Piano kwintet, dat, uitgevoerd met ‘nieuwe-oude’ vrijheden, vooral de ziel van de Hongaarse volksmuziek die in het werk opgesloten ligt, bloot zal leggen.
Iedereen die zich, of hij nou muziekliefhebber is of musicus, betrokken voelt bij Brahms zou deze lezing moeten horen.