23 april van 14 tot 18 uur in de Uilenburgersjoel Amsterdam

ANNA SCOTT: ‘BRAHMS TOEN EN NU’
lezing, masterclass en concert
 
mmv Joan Berkhemer (viool) , Emlyn Stam (altviool), Willem Stam (cello en Stefan Petrovic (piano)
 
De Canadese concertpianist, muziekwetenschapper en docent dr Anna Scott is gespecialiseerd in technieken en uitdrukkingsvormen waarmee het werk van Brahms werd vertolkt ten tijden van Brahms. Haar grondige onderzoek naar de eerste historische opnames, artikelen, brieven en recensies gaf haar een levendig inzicht in de muzikale esthetiek, tradities en beleving van begin 19e eeuw die verrassend veel verschillen met die van vandaag. Hoe kijken we, hoe beleven we, hoe vertolken we anno 2017 de Duitse hoogromantiek? Waar komen de misvattingen vandaan dat Brahms vet en wollig moet klinken? Hoe kunnen we Brahms ontdoen van modern overgewicht, en weer transparant en flexibel laten klinken?
1394206368-anna-scott-dsc1972
 De lezing met live muzikale voorbeelden, de masterclass en het aansluitende concert van pianowerken, het trio opus 114 en het piano kwartet opus 26 met Anna Scott, Stefan Petrovic, Joan Berkhemer en Emlyn Stam staan in het licht van Scotts uitgangspunten. De werken van Brahms die gespeeld worden tijdens het concert zijn bij uitstek werken die gebaat zijn bij het het ‘afslanken’ van de speelstijl van onze tijd.
Brahms zelf had bij uitvoeringen van zijn werk voorkeur voor Franse musici omdat die zo ‘helder en onsentimenteel speelden..’ Men kan alleen tot de diepste krochten van het gevoel doordringen als men geen wollen deken legt over de noten, als men niet brult en walmt zoals veel muzikanten van in onze tijd denken te moeten doen.
Het trio opus 114 voor piano, altviool (oorspronkelijk klarinet) en cello is  geschreven of de instrumenten verliefd op elkaar zijn. We horen een elegant en bezonken geven en nemen; de melodie lijkt een geschenk dat in verschillende vormen en gevoelens aan elkaar wordt aangeboden..
Het pianokwartet op 26 in een jonger werk, van de onstuimige Brahms.
Met jeugdige overmoed en Hongaarse volksinvloeden wordt een avontuurlijk, uitbundig verhaal verteld, dat in het langzame deel een transparante weemoed oproept gebed in een uitzonderlijke schoonheid.
Op dit moment is het de schrijver dezes nog niet bekend welk solowerk Anna Scott zal uitvoeren, maar ongetwijfeld zal het een mooi voorbeeld zijn hoe helder en vrij het zal klinken als de muzikale ethiek en stijlvormen van het begin van de 19e eeuw worden teruggebracht naar het nu van 23 april 2017!
Anna Scott behaalde haar doctoraal muziekwetenschappen aan het Orpheus Instituut in Ghent (docARTES) waar ze samenwerkte met  Daniel Leech-Wilkinson (King’s College, London), Naum Grubert (Royal Conservatoire The Hague and Conservatory of Amsterdam),  tevens doet ze onderzoek aan het Orpheus Research Center in Music (ORCiM) en doceert ze aan de Universiteit van Leiden.